مترجم و نویسنده: ژاکاو نیک

 

این مطلب ترجمه‌ای از Anuj Behal در وبسایت Down To Earth است که به بررسی تاثیر تغییرات اقلیمی بر وضعیت جامعه‌ی +LGBTQ می‌پردازد. قطعا این تاثیرات بر تمام اعضای این جامعه یکسان نبوده و براساس موارد متعددی تشدید یا تضعیف می‌شود؛ مسئله‌ای که اهمیت عدالت اقلیمی را برای ما روشن‌تر می‌کند!

حتی در ایران، خشکسالی و کمبود منابع آب، با تاثیر منفی بر وضعیت معیشتی کشاورزها و دامن‌زدن به فقر، در خانواده‌هایی با ساختار مردسالار، موجب افزایش ازدواج اجباری فرزندان خانواده‌ با خانواده‌هایی با درآمد بالاتر می‌شود. این یعنی ازدواج اجباری بیشتر در بین افراد AFAB خانواده که ممکن است بسیاری از آن‌ها مردان ترنس‌جندر و افراد ترنس مسک، افراد نان‌باینری و افراد سافیک باشند!

کمبود آب و به تبع آن، فقدان آب لوله کشی حتی تا به امروز موجب پدید آمدن کولبری آب شده است که عمدتا توسط زنان* و افراد AFAB انجام می‌گیرد! کولبری آب، از جمله کارهای سخت، پرخطر و زمان‌بر است که امکان تحصیل و بسیاری از امور حیاتی دیگر را از فرد و به ویژه نوجوانان می‌گیرد. این مسئله برای افراد غیر سیس-هتروسکشوال موجب فقدان زمان و امکان برای درک و شناخت خود، دستیابی به دانش و تحصیلات و در نتیجه این افراد مورد تبعیض‌ و ستم‌های مضاعفی واقع می‌شوند!

تغییرات اقلیمی بر وضعیت حقوق بشر تاثیر مستقیم دارد؛ به ویژه بر وضعیت افراد آسیب‌پذیر از جمله اعضای جامعه‌ی +LGBTQ.

 

 

ما در مواجه با تغییرات اقلیمی در لحظه‌ی تعیین کننده‌ای هستیم؛ تاثیرات آن از لحاظ اندازه، جهانی و بی‌نظیر است، از تغییر الگوهای آب و هوایی که تهدیدی برای تولید مواد غذایی است گرفته تا افزایش سطح دریاها که موجب تشدید خطر سیل‌های ویرانگر می‌شود! امروزه بدون مداخله‌ی موثر، مقابله با این اثرات پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود.

تغییرات اقلیمی بر هر کدام از ما در این سیاره اثر خواهد گذاشت. اما این اثرات بر همه یکسان نخواهد بود! تاثیر تغییرات اقلیمی بر افراد، بر اساس شاخصه‌های متعددی است که عمدتا بر مبنای جایگاه اجتماعی افراد در تناسب با فرهنگ و هنجار جامعه شکل می‌گیرد. بسیاری از این هنجارها در جامعه براساس جنسیت تعریف شده‌اند.

طبق یافته‌های هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) این امری بدیهی است که افراد آسیب‌پذیر و به حاشیه رانده شده در معرض اثرات بیشتری از تغییرات اقلیمی باشند. جامعه‌ی +LGBTQ یکی از گروه‌هایی است که به دلیل آسیب‌پذیری اجتماعی تا حد زیادی قربانی پنهان تعییرات اقلیمی بوده است!

اعضای جامعه‌ی +LGBTQ بخاطر انگ‌انگاری اجتماعی، تبعیض و نفرت، به شکل ویژه‌ای در برابر خشونت و استثمار آسیب‌پذیری بیشتری دارند.
افراد این جامعه بیشتر در معرض بی‌خانمان شدن قرار دارند، زیرا به دلیل کشمکش‌های خانوادگی، خشونت، یا تهدید شدن به اعمال خشونت و آزار و اذیت، مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند. وضعیت نابسامان اقتصادی که اغلب بی‌خانمان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ممکن است افراد جامعه‌ی +LGBTQ را با وجود خطرات پیگرد کیفری، تنها برای تامین حداقل مايحتاج زندگی، به سمت کارگری جنسی و تکدی‌گری سوق دهد! این امر آن‌ها را بیشتر در معرض خصومت و خشونت نیروهای پلیس، مقامات شهری و شهرداری قرار داده و دسترسی به خدمات عمومی و دولتی (به ویژه در مواقع حساس پس از وقوع بلایای طبیعی) را برای آن‌ها دشوار می‌کند!

صاحب‌خانه‌ها و بنگاه‌های املاک، اغلب از اجاره‌ی مِلک و خانه‌های خود به افراد این جامعه، تنها بابت گرایش جنسی و هویت جنسیتی آن‌ها، امتناع می‌کنند! این تبعیض‌‌ها اعضای جامعه‌ی +LGBTQ را به سمت جست‌و‌جوی فضاها و جمع‌های امن‌تری برای زندگی سوق می‌دهد. چرا که زندگی در مناطق دور افتاده، باعث کاهش خطر آزار و اذیت از جانب همسایه‌ها و صاحب‌خانه‌ها نیز می‌شود! زندگی در این مناطق که ممکن است باعث کاهش خشونت علیه این افراد شود، بشدت در خطر فجایع ناشی از تغییرات اقلیمی قرار دارد!

افراد بی‌خانمان (که افراد جامعه‌ی +LGBTQ بنا به دلایل گفته شده بیشتر در معرض بی‌خانمان شدن قرار دارند) بیشتر تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار می‌گیرند و از قربانیان آشکار افزایش دما و آلودگی هوا هم هستند!

در طی مصاحبه‌های هیئت بین‌المللی قضات، زن ترنس‌‌جندری از شهر چنایی هند بیان می‌کند:
《با فرا رسیدن بادهای موسمی، باران‌های سنگینی در شهر می‌بارد. در حدی که آب سیل، وارد خانه‌ها می‌شود و به همین خاطر من نمی‌توانم حتی یکی از دوستان جامعه‌‌ی خودم (+LGBTQ) را به خانه‌ام دعوت کنم! در این شهر پیدا کردن خانه‌ برای اجاره و تفهیم و متقاعد کردن صاحب‌خانه بسیار دشوار است! پس من به خانه‌ی خودم می‌چسبم، چرا که توانسته‌ام تا حدودی صاحب‌خانه‌ام را تفهیم و راضی کنم!》

آمار بیکاری در بین افراد ترنس‌جندر سه برابر بیشتر از سایرین است، این آمار در بین افراد ترنس‌جندر آفریقایی‌تبار، رنگین‌پوست و مهاجر بیشتر هم است! تمامی این موارد باعث می‌شود تا این افراد در رویارویی با فجایع زیست محیطی ناشی از تغییرات اقلیمی، آسیب‌پذیری ببشتری داشته و آمادگی کمتری برای حفظ و تامین زندگی خود داشته باشند!

همچنین اعضای جامعه‌ی +LGBTQ  به دلیل انزوا، محرومیت و دسترسی محدود به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، ممکن است پیش از وقوع فجایع زیست محیطی به منابع و اطلاعاتی که در اختیار سایرین است، دسترسی نداشته باشند. این مسئله بر نحوه‌ی رویارویی و واکنش به یک فاجعه‌‌ی زیست محیطی، و این‌که هر فردی چگونه یک فاجعه‌ی زیست محیطی را تجربه می‌کند، موثر است.

ریشه‌های تغییرات اقلیمی با ستم‌های مضاعف گره خورده است. تغییرات اقلیمی، سختی‌ها و مشکلات افراد جامعه‌ی +LGBTQ را در سراسر جهان افزایش می‌دهد!

بنابراین، ما موافقیم که《آزادی کوئیر》باید به عنوان یک مفهوم اصلی در سازماندهی مربوط به عدالت اقلیمی مورد توجه قرار بگیرد. جامعه‌ی +LGBTQ مدت‌های مدیدی برای احقاق حقوق و مشاهده‌پذیری خود تلاش کرده‌ است، از این رو، آن‌ها انگیزه‌ی بالایی در آگاهی بخشی در مورد تغییرات اقلیمی و مبارزه با آن دارند.

برای دستیابی جامعه‌ی +LGBTQ به امنیت و عدالت اجتماعی، باید عدالت اقلیمی هم محقق شود و برای پیشبرد آن، باید《آزادی کوئیر》در جنبش‌هایی که به بحران‌های زیست محیطی می‌پردازد مورد توجه قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید