المپیک سال ۲۰۲۴ در پاریس، از مراسم افتتاحیه تا به این لحظه حواشی زیادی داشته است، اما یکی از اصلی‌ترین حواشی این سری از مسابقات المپیک، حضور دو ورزشکار زن سیس‌جندر، ایمان خلیف (از الجزایر) و لین یووتینگ (از تایوان) بوده است که موجب شکل‌گیری حملات گسترده‌ای، به ویژه در سطح فضای مجازی علیه این دو ورزشکار، زن‌های ترنس و جامعه‌ ترنس* شده است. 

در ادامه این مطلب به همین مسئله و با تمرکز بر وقایعی که در طی این مدت گذشت، می‌پردازیم. 

 

ایمان خلیف 

ایمان خلیف، متولد ۲ میِ ۱۹۹۹ میلادی، ورزشکار زن و سیس‌جندر الجزایری است. او متولد روستای تیارت در غرب این کشور است. به گفته خود ایمان، وی تا ۱۶ سالگی با پسرهای روستا فوتبال بازی می‌کرد و به دنبال قلدری پسرها (به دلیل حساسیت نسبت به بازیکن دختر) متوجه شد که توانایی قابل توجهی در طفره رفتن از مشت‌زنی آن‌ها داشت؛ مسئله‌ای که در سوق دادن ایمان به سوی ورزش بوکس نیز اثرگذار بود.  

ایمان خلیف به عنوان یک دختر الجزایری، مسیر طولانی و سختی برای پیگیری ورزش بوکس و شرکت منظم در کلاس‌ها طی کرده است؛ از الزام طی کردنِ فاصله ۱۰ کیلومتری برای رسیدن به روستای مجاور تا فروش زباله‌های فلزی قابل بازیافت و کوسکوس¹ برای هزینه رفت و آمد. خود ایمان در مصاحبه با سایت یونیسف، در پاسخ به این پرسش که به چه چیزی بیشتر افتخار میکند؟ بیان می‌کند «این که بتوانم بر موانع زندگی خود غلبه کنم.» 

ایمان در سن ۱۹ سالگی، در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ دهلی نو، در رده هفدهم قرار گرفت، در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ روسیه در رده سی و سه‌ام قرار گرفت، در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، در وزن ۶۰ کیلوگرم در دسته زن‌ها، در رده پنجم و در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ داکار، در وزن ۶۶ کیلوگرم و در دسته زنان به رده اول رسید. وی همچنین سفیر سازمان یونیسف در الجزایر است و تا به حال در تمام این مسابقات به عنوان زن و در دسته زن‌ها فعالیت داشته است.  

 

لین یوو تینگ 

لین یوو تینگ، متولد ۱۳ دسامبر ۱۹۹۵ میلادی، ورزشکار زن و سیس‌جندر تایوانی است. او متولد شهر نیو تایپه در شمال کشور تایوان یا به اصطلاح سازمان‌ها و تورنمنت‌های جهانی «چین تایپه» است. لین در دوران کودکی و نوجوانی شاهد آن بود که مادرش از جانب پدرش تحت خشونت خانگی قرار دارد و همین مسئله در دوران دبیرستان او را به سمت ورزش بوکس سوق داد. او در مصاحبه با یک برنامه تلویزیونی در تایوان اظهار داشته است «به امید آنکه با قدرت خودم از مادرم محافظت کنم به تیم بوکس ملحق شدم.» 

 

 

به گفته خود لین، قهرمان زندگی او واسیل لوماچنکو، بوکسور اوکراینی است و همچنین علاقه به انیمه ژاپنی “The First Step” در دوران کودکی نیز در علاقه وی به ورزش بوکس موثر بوده است. 

لین در ۲۱ سالگی و در سال ۲۰۱۷ در مسابقات آسیا در شهر هوشی‌مین در دسته وزنی خروس‌وزن، حریف ویتنامی خود لی‌تی بنگ را شکست داد و مدال طلا را کسب کرد. در سال ۲۰۱۸ لین در مسابقات جهانی بوکس آماتور در دسته وزنی خروس‌وزن مدال طلا را کسب کرد. وی همچنین در مسابقات آسیا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ و مسابقات آسیایی سال ۲۰۲۲ مدال طلا را کسب کرد. 

لین نیز مانند ایمان در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو شرکت کرد و در وزن ۵۷ کیلوگرم و در دسته زن‌ها در رده نهم قرار گرفت. وی هم در تمام این مسابقات به عنوان زن و در دسته زن‌ها حضور داشته است. 

 

المپیک ۲۰۲۴ پاریس و شروع شایعات 

با شروع مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ در پاریس موجی از حملات توسط جریان‌های منصوب به جریان راست افراطی غرب (به ویژه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا) شکل گرفت که خواستار تحریم این دور از رقابت‌ها بودند و بهانه‌های متعددی را برای تحریم این دور از رقابت‌ها بیان می‌کردند. 

یکی از این بهانه‌ها حضور ایمان خلیف و لین یوو تینگ در دسته زن‌ها بود. به عنوان نمونه، صفحه “Libs of TikTok” که توسط چایا ری‌چیک، از چهره‌های محافظه‌کار، اداره می‌شود و به صورت مداوم مطالبی علیه افراد ترنس* و +LGBTQ منتشر می‌کند، در توئیتی ایمان خلیف را میس‌جندر کرد و نوشت: 

ایمان خلیف، بوکسوری که از دور مسابقات آماتور بوکس زنان ۲۰۲۳ منع شد، چرا که او یک مرد است. 

با این حال او برای شرکت در دسته زنان رقابت‌های بوکس المپیک پاریس مجاز شده است. 

تنها دلیلی دیگر برای تحریم رقابت‌های المپیک. 

این شایعات همچنین با توئیت جی‌کی رولینگ، نویسنده بریتانیایی و از چهره‌های شاخصی که ضد حقوق افراد ترنس* فعالیت داشته است، گسترده‌تر شد. رولینگ در توئیتی، ضمن بازنشر گزارش آزمایش مربوط به رد مجوز جنسیت این دو، نوشت: 

چه چیزی برای پایان دادن به این جنون لازم است؟ زن بوکسور با جراحت‌هایی که زندگی‌اش را تغییر می‌دهد؟ بوکسور زن کشته شده؟  

این شایعات با مسابقه ایمان خلیف در برابر آنجلا کارینی، حریف ایتالیایی، به اوج خود رسید و تبدیل به موجی از حملات در سطح فضای مجازی شد. کارینی، تنها ۴۶ ثانیه پس از شروع مسابقه، از مسابقه کنار کشید، دستش را از دست داور کشید، حاضر نشد تا با ایمان دست بدهد، سپس با گریه از رینگ خارج شده و اظهار کرد که درد ضربه در حدی بوده که توان تحمل آن را نداشته و به همین خاطر از رقابت کنار کشیده است. 

 

پس از این واقعه، صفحات راست‌گرا و محافظه‌کار با ساخت هشتگ #IStandWithAngelaCarini به موج حملات و قلدری مجازی علیه ایمان خلیف دامن زدند. رایلی گِینز، شناگر زن و از فعالین ضد حقوق افراد ترنس* به ویژه زن‌های ترنس، در یکی از توئیت‌های خود نوشت: 

مردها به ورزش زن‌ها تعلق ندارند. 

#IStandWithAngelaCarini  

تمامی این حملات به ایمان خلیف، با میس‌جندر و مرد خطاب کردن وی همراه بود و به علاوه خشونتی در سطح فضای مجازی شکل گرفت که منجر به حملات گسترده به زن‌های ترنس و میس‌جندر کردن آن‌ها شد. 

این بین فضای رسانه‌ای و مجازی فارسی زبان نیز مستثنی از قاعده نبود. وبسایت‌های خبری وابسته به جمهوری اسلامی، اغلب تیترها و گزارش‌های گمراه‌کننده‌ای منتشر کردند که در طی آن‌ها ایمان «ترنس» یا «تراجنس» معرفی شده بود. به عنوان نمونه، سایت عصر ایران به نقل از خبرگزاری فارس نوشت: «حضور بوکسور ترنس الجزایری در مسابقات بوکس زنان المپیک حاشیه‌های زیادی درست کرده است.» همراستا با این رسانه‌ها، صفحه خبری اتاق خبر من‌وتو در مطلب و تیتر خبری خود، ایمان خلیف را «مرد بیولوژیکی» خطاب کرد. 

سام رجبی، جودوکار سابق تیم ملی ایران، در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: 

باید هرچه زودتر این بساط مسخره در ورزش برچیده شه. ایمان خلیف بوکسور الجزایری مرد بوده، رفته ۴ تا هورمون تراپی ترنس شده بعد پاشده رفته المپیک زنان و یه مشت زده به آنجلا کرینی بوکسور زن ایتالیایی. آنجلا گفته تا حالا همچین مشت محکمی نخوردم. فمنیست‌ها نباید از حقوق آنجلا دفاع کنن؟ 

 

علیرضا کیانی، از فعالین سلطنت‌طلب، فراتر از این، در توئیتی مفهوم برابری جنسیتی را زیر سوال برد و آن را زیان‌بار خواند: 

«برابری»، جز در زمینه‌ حقوق بنیادین، توهم است و اصرار بر اجرای آن ستم آشکار و نقض عدالت است. پذیرش این واقعیت که مردان عموما توان بدنی بیشتری از زنان دارند تحقیر زن نیست؛ از خصایص زیستی این جهان است. اصلا مشکل آن چیست؟!  

یک مشت متوهم که از پدافند از زن، جز ستم بر زن نیاورده‌اند. 

همچنین کاربر ساشتی، که از کاربرهای سیاسی‌نویس در توئیتر فارسی زبان است، ضمن انتشار عکسی از ایمان در حال تمرین، او را «موجود» خطاب کرد و نوشت: 

من با بقیه چیزها کاری ندارم ولی به من بگو چطور باور کنم که این موجودی که میبینم یک زنه؟ 

 

 

همچنین زهرا عبدی، نویسنده و شاعر، در رشتویی تمام شایعات مبنی بر ترنس بودن ایمان خلیف را تکرار و نظریات توطئه حول چپ و ووکیسم را با حمله به زنان ترنس تکرار کرد. 

 

آیا ایمان و لین ترنس هستند؟ 

به دنبال این موج از حملات، پرسشی که پیش می‌اید، این است که ایمان خلیف و لین یوو تینگ زن ترنس‌ هستند؟ برای پاسخ، نخست باید توجه داشت که امسال و در این دور از رقابت‌های المپیک، هیچ زن ترنسی حضور ندارد. همچنین لازم به ذکر است که فدراسیون جهانی ورزش‌های آبی، معروف به فینا، که نهاد اداره‌کننده ورزش‌های آبی و تعیین مقررات در این ورزش‌ها در رقابت‌های المپیک است، در آخرین سیاست‌های خود، در ژوئن ۲۰۲۲ تنها زن‌های ترنسی را مجاز به شرکت در این رقابت‌ها دانست که بازتائید خود را از سن ۱۲ سالگی یا پیش از یکی از مراحل اولیه بلوغ آغاز کرده باشند.² 

دوم، در خصوص شخص ایمان خلیف، باید ذکر شود که در کشور الجزایر، بازتائید جنسیت و خدمات مرتبط با آن کاملا منع شده و غیرقانونی قلمداد می‌شود، به بیان دیگر، افراد ترنس* در این کشور از هیچ حقی برخوردار نیستند تا به عنوان نمونه بتوانند پس از بازتائید جنسیت در دسته‌های مطابق با جنسیت خود فعالیت ورزشی داشته باشند. 

سوم، سوابق بلند مدت این دو ورزشکار در ورزش نشان می‌دهد که این دو همیشه در دسته زن‌ها فعالیت داشته‌اند. به علاوه به دنبال تشدید حملات مجازی، تصاویری از کودکی ایمان خلیف منتشر شد که وی در آن تصاویر با لباس و ظاهر منتسب به دخترها حضور داشت. شایان ذکر است که امی برودهورست، بوکسور ایرلندی نیز، که در رقابت‌های پیشین بوکس IBA ایمان خلیف را شکست داده بود در دفاع از او در توئیتی اظهار کرد که فکر نمی‌کند که در مجموع ایمان تقلب کرده باشد. 

آنچه که مسلم است، برخلاف ادعای همراه با توهین و تهاجم جریانهای ضد حقوق زن‌های ترنس، این دو ورزشکار، زن سیس‌جندر هستند. 

 

آیا ایمان و لین اینترسکس هستند؟ 

به دنبال رد ادعای ترنس بودن این دو ورزشکار، ادعای اینترسکس بودن آن‌ها بیش از پیش قوت گرفت. همچنین باید اشاره کرد که از ابتدا منشا شکل‌گیری شایعات و حملات، آزمایشی بود که منجر به رد مجوز جنسیت آن‌ها در یکسری از مسابقات بوکس و در نتیجه منع آنها از حضور در مسابقات شده بود که بر همین اساس هم ادعا شد که کروموزوم‌های جنسی این دو ورزشکار به صورت XY است. 

این ادعا به عمر کریم‌لف، رئیس وقت سازمان IBA یا اتحادیه جهانی بوکس (آماتور)، برمی‌گردد. در مسابقات تحت نظر این سازمان که در مارس ۲۰۲۳ و در شهر دهلی نو برگزار شد، هر دو ورزشکار، یعنی ایمان خلیف و لین یوو تینگ حضور داشتند. عمر کریم‌لف، رئیس وقت سازمان، در پستی در کانال تلگرامی خود اظهار کرد که نتیجه آزمایش DNA هر دو ورزشکار (ایمان خلیف و لین یوو تینگ) اثبات کرده که هر دو آن‌ها کروموزوم‌های XY دارند، بنابراین از این دور از رقابت‌ها حذف می‌شوند. 

سپس آژانس خبری-روسی TASS این پست تلگرامی را پوشش داد. این حکم، تنها چند ساعت قبل از اینکه خلیف در مسابقه برای کسب مدال طلا در برابر یانگ لیو، بوکسور چینی شرکت کند و پس از اینکه لین یوو تینگ قبلاً مدال برنز این مسابقات را کسب کرده بود، صادر شد. ایمان خلیف در اعتراض به این حکم بیان کرد «من در تورنمنت‌های زیادی شرکت کرده‌ام و مشکلی نبوده، اما وقتی شانسم برای کسب مدال طلا بیشتر شده آمده‌اند و مانع شده‌اند.» 

هر دو این ورزشکارها در رقابت‌های قبلی تحت نظارت IBA (در دوره‌ای که همچنان AIBA بود) شرکت کرده‌اند و این بین، نتایج ایمان خلیف متکثرتر بوده است؛ در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، در مرحله یک چهارم نهایی توسط کِلی هرینگتون شکست خورد. یک سال قبل از رد صلاحیت در دهلی نو، امی برودهرست، قهرمان چندین دوره ایرلندی، ایمان را در فینال مسابقات قهرمانی جهان 2022 که توسط IBA در استانبول برگزار شده بود، شکست داد. 

به علاوه، معمولا جزئیات گزارش‌های مربوط به رد صلاحیت‌های ورزشکارها به صورت عمومی منتشر می‌شود، اما IBA از انتشار جزئیات گزارش این رد صلاحیت، سر باز زده و در آخرین بیانیه خود، اظهار کرده است که این دو ورزشکار، تحت معاینات سطح تستوسترون قرار نگرفته‌اند، اما تحت آزمایش‌های جداگانه صلاحیت حضور آن‌ها رد شده است. 

با وجود این موارد، می‌توان گفت که اینترسکس بودن یا جزئیات مرتبط با اینترسکس بودن این دو ورزشکار نیز، در حد گمان و احتمال است، نه قطعیت. 

بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک 

با شدت گرفتن واکنش‌ها و حملات، کمینه بین‌المللی به صورت رسمی واکنش نشان داد و در طی بیانیه‌ای بیان کرد که «تمام ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات بوکس بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ طبق قوانین واجد شرایط بوده‌اند.» و «مانند مسابقات قبلی بوکس المپیک، جنسیت و سن ورزشکاران بر اساس پاسپورت آن‌ها تعیین می شود.» 

در طی بیانیه، در رابطه با قوانین این دور از رقابت‌های المپیک آمده است «از قوانین بوکس ۲۰۲۰ توکیو به عنوان پایهای برای تدوین مقررات خود برای پاریس ۲۰۲۴ استفاده شده. این برای به حداقل رساندن تأثیر بر آمادگی ورزشکاران و تضمین ثبات بین بازی های المپیک بود. این قوانین توکیو ۲۰۲۰ بر اساس قوانین پس از ریو ۲۰۱۶ بود که قبل از تعلیق فدراسیون بین‌المللی بوکس توسط l0C در سال ۲۰۱۹ و پس از پسگرفتن رسمیت آن در سال ۲۰۲۳ وجود داشت.» 

همچنین در گزارش در رابطه با ایمان خلیف و لین یوو تینگ آمده است «ما در گزارش‌ها اطلاعات گمراه‌کننده‌ای درباره دو ورزشکار زن که در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ شرکت کرده‌اند، دیده‌ایم. این دو ورزشکار سال‌ها است که در رقابت‌های بین‌المللی بوکس در رده زنان، از جمله بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰، مسابقات جهانی و تورنمنت های مورد تایید انجمن بین‌المللی بوکس (IBA) شرکت می‌کنند.» 

همچنین در گزارش به روند غیرشفاف تصمیم IBA اشاره شده است «این دو ورزشکار قربانی تصمیم ناگهانی و خودسرانه IBA شدند. در پایان مسابقات جهانی IBA در سال ۲۰۲۳، آنها به طور ناگهانی و بدون هیچ گونه روند قانونی رد صلاحیت شدند. 

طبق صورت‌جلسه IBA موجود در وبسایت آن‌ها، این تصمیم در ابتدا تنها توسط دبیر کل و مدیر عامل IBA اتخاذ شد. هیئت مدیره IBA تنها پس از این تصمیم آن را تصویب کرد و تنها پس از آن درخواست کرد که رویه‌ای برای موارد مشابه در آینده ایجاد شود. در مقررات IBA نیز منعکس شده است که “IBA باید روش روشنی در مورد آزمایش جنسیت ایجاد کند”.» 

همچنین در بیانیه ادامه داده شده است «حملات فعلی به این دو ورزشکار کاملاً مبتنی بر این تصمیم خودسرانه است که بدون هیچ رویه مناسبی اتخاذ شده است – به ویژه با توجه به اینکه این ورزشکاران سالها در مسابقات سطح بالا شرکت میکردند. 

چنین رویکردی برخلاف حکمرانی خوب است. قوانین واجد شرایط بودن نباید در طول رقابت مداوم تغییر کند، و هر تغییر قوانین باید از فرآیندهای مناسب پیروی کند و باید بر اساس شواهد علمی باشد.» 

آنچه که در طی بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک مورد تأکید قرار گرفته است، عدم شفافیت IBA در این زمینه و نامنساب بودن روند رد صلاحیت این دو ورزشکار است و هچنین اشاره شده است که به رسمیت شناختن IBA توسط IOC در سال ۲۰۲۳ و پس از تعلیق آن در سال ۲۰۱۹، پس گرفته شده است. 

 

عذرخواهی آنجلا کرینی واکنش‌های بعدی 

در واکنش بعدی، آنجلا کرینی، حریف ایتالیایی بابت واکنش خود پس از کنار کشیدن از مسابقه، به صورت رسمی عذرخواهی کرد. کرینی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی گاتزتا دلو اسپورت گفت: «تمام این جنجال‌ها من را ناراحت می‌کند. من برای حریفم هم متاسفم. اگر کمیته بین‌المللی المپیک گفته که او می‌تواند مبارزه کند، من به این تصمیم احترام می‌گذارم.» 

وی همچنین اظهار کرد که از دست ندادن با ایمان خلیف پس از پایان بازی پشیمان است و ادامه داد «این چیزی نبود که من قصد انجام آن را داشته باشم. در واقع می‌خواهم از او و همه عذرخواهی کنم. من عصبانی بودم چون مدال المپیک برای من از دست رفته بود. اگر دوباره با خلیف ملاقات کنم او را در آغوش خواهم گرفت.» 

به علاوه انتشار ویدیویی مربوط به حضور آنجلا کرینی در مسابقه‌ای دیگر که دوباره در میانه رقابت با حریف خود از کشور ترکیه، از رقابت کنار می‌کشد نیز توجه‌های زیادی جلب کرد. 

در این بین واکنش‌های منفی و حملات دیگری به ایمان خلیف همچنان ادامه داشته است. عده‌ای از کاربرهای به اصطلاح «منتقد جنسیت» یا ترف، با تکرار کلیشه‌ نژادی «حجاب و زن عرب» نداشتن حجاب توسط ایمان را نشان «زن نبودن وی» قلمداد کرده و همچنان او را میسجندر کرده‌اند. 

در فضای توئیتر فارسی، پس از انتشار این خبر که ایمان خلیف، زن ترنس نیست، کاربری با اسم کاربری  Parsia The Warrior در طی رشتویی ادعاهایی بی‌اساس و نادرستی را بیان کرد. این کاربر در طی رشتو نوشت: 

اول اخبار اون ورزشكار بر اين مبنا پخش شد كه ترنسه چندين ساعت طول كشيد تا مشخص شد كه هرمافروديته و بيضه و دستگاه تناسلى مردانه رو به صورت نهفته در حفره شكمى داره و كروموزومهاش هم XY هستند. در هر دو صورت شركت چنين افرادى كه برترى اناتوميك، ژنتيكى و متابوليك بر زنان دارند در ورزش زنان مورد پذيرش نيست. حالا ميخواد ورزشكار هرمافروديت با بيضة نهان الجزايرى باشه، يا ترنسجندر امريكايى با بيضه عيان! 

و در ضمن اينكه، دستهبندى كردن افراد در گروههاى مختلف براى مسابقات ورزشى بر مبناى sex هست. نه بر مبناى جنسيت اگه كسى با كروموزوم Xy بگه من زنم، چون همچنان از نظر جنس زن نيست نبايد با زنان توى يه گروه براى مسابقات قرار بگيره. 

اين هم نمودار مقايسه سطح تستوسترون مردها و زنها. تقريبا هيج هميوشانىاى بينشون وجود نداره. اختلال ژنتيكى اين ورزشكار هم 5ARD (ي (46XY-DSD هست كه محدوده تستوسترونش تو نمودار مشخصه. همونطور كه ميبينيد بازم هيچ همپوشانىاى با توزيع مربوط به زنها نداره، حتى با زنهاى مبتلا به CAH 

واقعیت یک: شایعه ترنس بودن ایمان خلیفه تنها توسط جریان راست افراطی و محافظه‌کار منتشر شد و هیچگاه خبری موثق نبوده. ایمان، پیش از این بارها از طرف الجزایر -کشوری که حقوقی برای افراد ترنس* در نظر نگرفته- در مسابقات بین‌المللی، در دسته زن‌ها حضور داشته و همچنین سفیر یونیسف در الجزایر است. 

واقعیت دو: اینکه توالی کروموزوم‌های جنسی ایمان XY هست نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و در واقع در حد حدس و گمان است؛ جزئیات آزمایش IBA به ریاست عمر کرم‌لف، منتشر نشده و به علاوه کمیته بین‌المللی المپیک نیز ضمن زیر سوال بردن روند محرومیت ایمان خلیف و لین یوو تینگ در سال ۲۰۲۳ اظهار کرده است که به رسمیت شناختن IBA توسط IOC پس‌گرفته شده است. 

واقعیت سه: در حال حاضر هیچ کسی نمی‌تواند با قاطعیت اظهار کند که ایمان و لین یوو اینترسکیس هستند و یا در چه گروهی از افراد اینترسکس قرار می‌گیرند و به تبع چه صفات ثانویه‌ای را (مثل محل قرار گرفتن کیسه بیضه و…) دارند. 

واقعیت چهار: ادعایی کلی چون «دسته‌بندى كردن افراد در گروه‌هاى مختلف براى مسابقات ورزشى بر مبناى sex هست» خلاف این واقعیت تاریخی است که رقابت‌های المپیک مدرن در بستر سلطه مردانگی بر جهان ورزش شکل گرفت و به تبع هیچ دسته‌ای برای زن‌ها وجود نداشت و این بستر تبعیض‌آمیز، همواره بر کوچک‌تر بودن جامعه ورزشی زن‌ها تأثيرگذار بوده است. 

واقعیت پنج: قیاس سطح تستوسترون مردها و زن‌ها، برای توجیه حذف زن‌های ترنس و اینترسکس از ورزش، قیاسی اشتباه است، چراکه این واقعیت منطبق بر کاهش سطح تستوسترون بر اثر اقلام هورمون‌درمانی (چه در زن‌های ترنس و چه در زن‌های سیس، چه اینترسکس و چه اندوسکس) در نظر گرفته نمی‌شود. 

واقعیت شش: در افراد داری 5ARD هورمون تستوسترون به فرم فعالی که بر کارکرد جسمانی اثرگذار باشد، تبدیل نمی‌شود. 

علاوه بر این واکنش‌ها، لوکا هوموری، حریف بعدی ایمان خلیف، در استوری‌ اینستاگرام خود با استفاده از تصاویر فتوشاپ، ایمان را به دیو تشبیه کرده و به این شیوه او را تحقیر کرد. 

اما از سوی دیگر، در رابطه با لین، دفتر ریاست جمهوری تایوان، در توئیتی و در واکنش به حملات و حواشی ایجاد شده، نوشت: 

رئیس جمهور لای چینگ ته، گفته است که روح تایوانی هیچگاه از چالش نمی‌هراسد. تیم تایوان، از جمله شرکت‌کننده بوکس بانوان، یوو-تینگ لین، قدرت خارق‌العاده‌ای در غلبه بر تردیدها برای رقابت عادلانه در صحنه جهانی نشان داده است. عزم شما الهام‌بخش ملت است. 

 

به علاوه پرتیراژترین روزنامه در تایوان تحت عنوان “Liberty Times” خطاب به جی‌کی رولینگ، در توئیتی نوشت که اگر نمی‌تواند تشخیص دهید که لین یوو تینگ ترنسجندر نیست، بهتر است به نوشتن رمان ادامه دهد. 

خود لین نیز به خبرنگارها در پاریس گفت «من قطعاً می‌توانم این چالش‌ها را این‌گونه تعبیر کنم که مخالفان آنقدر از توانایی ما می‌ترسند که از برخی مسائل مشکل ایجاد می‌کنند.» وی ادامه داد که «هرچه بیشتر از من بترسند، عملکرد بهتری در رینگ بوکس خواهم داشت.» 

 

الزام ارجاع به ترنس‌میساژنی 

در فضای مجازی فارسی زبان، ایمان خلیف بارها «نر خر» یا «نر غول» توصیف شد. به علاوه ارجاع به وی، همراه با میس‌جندر کردن یا تقلیل وی به «جنس سوم» بود، در حدی که حتی «موجود» خطاب شد. این ارجاعات و توصیفات اغلب مشتمل بر انسان‌زدایی ناشی از نفرت از زن‌های ترنس بود، به همین دلیل نیز حملات و آزارگری‌های مجازی گسترده‌ای در کنار گفتمان مشوق حذف زن‌های ترنس، از ورزش زن‌ها شکل گرفت! 

این در حالی است که آخرین حضور یک زن ترنس در رقابت المپیک، مربوط به المپیک ۲۰۲۰ توکیو است که در آن لورل هوبارد، به نمایندگی از نیوزیلند، در رشته وزنه‌برداری حضور داشت و در حالی که هجمه‌های گسترده‌ای حول حضور وی شکل گرفته بود و ادعا می‌شد که حضور وی باعث می‌شود که تمام مدال‌ها تصاحب شود، در نهایت وی در دسته وزنی بالای ۸۷ کیلوگرم، با خطایی سه ضرب از دور مسابقات حذف شد. 

در رشته ورزش بوکس یا مشت‌زنی نیز، تنها دو زن ترنس با نام‌های فالون فاکس و الانا مک‌لافلین در سطح UFC حضور داشته‌اند، که رکوردهای ثبت‌شده‌ی آن‌ها به شرح زیر می‌باشد: 

فالون فاکس: ۵ ۱ ۰  

الانا مک‌لافلین: ۱ ۱ -۰ 

در حالیکه رکوردهای تنها یکی از هم‌تایان سیس‌جندر آن‌ها، روندا روزی در رقابت‌های UFC به صورت ۱۲ ۲ ۰ است. 

 

با این حال، در طی این چند روز، همواره زن‌های ترنس، به عنوان موجوداتی خطرناک و آسیب‌زا توصیف شده و مورد حملات مجازی قرار گرفتند، مسئله‌ای که اهمیت ارجاع مستقیم به ترنس‌میساژنی (تقاطع زن‌ستیزی و ترنس‌ستیزی) را نمایان می‌کند، کمااینکه برای رفع یک معضل اجتماعی، باید در ابتدا آن را به درستی شناخت. 

 

دیدگاهتان را بنویسید