ارسالی از آرمین، به رنگالری، به مناسبت ماه افتخار

 

امسال در حالی وارد ماه افتخار می‌شویم که بیش از سال‌های گذشته شاهد اعمال خشونت و سلب ساده‌ترین حقوق انسانی برای دگرباشان جنسی و جنسیتی و بی‌مهری برخی از سازمان‌های حقوق بشری نسبت به شرایط فاجعه‌بار این بخش از افراد جامعه در کشورهایی همچون ایران و افغانستان هستیم.

برگزاری جشن‌های ماه افتخار در کشورهای اروپایی و در مجموع غربی، شور و حالی وصف‌ناپذیر دارد. اما از سوی دیگر در کشورهایی مانند ترکیه، ایران و افغانستان این شور و اشتیاق، جایش را به ترس، فشار، اضطراب و قتل و بی‌عدالتی بیشتر داده است! درماه‌های گذشته، اخبار مربوط به قتل و خشونت شدید علیه دگرباشان جنسی و جنسیتی در ایران و فجایع افغانستان همچون شمشیری بُرّان بر جان و روان جامعه‌ی +LGBTQ زخم‌های عمیقی زده است! در کنار این‌ موارد، وضعیت اسفبار پناهجویان دگرباش جنسی و جنسیتی در ترکیه و عدم توجه به امور پرونده‌هایشان وهمچنین خارج کردن آن‌ها از لیست اقشار آسیب‌پذیر اداره‌ی مهاجرت و سازمان UNHCR موجی از ناامیدی و احساس خطر مضاعف را در میان پناهندگان +LGBTQ ایرانی و افغانستانی ایجاد کرده است که منجر به احساس اضطراب‌های شدید و با عوارض‌های طولانی و میل به خودکشی میان افراد این جامعه‌ شده است!

هنگامی که چشم امید بسیاری از پناهجویان ایرانی به سازمانی همچون Rainbow Railroad دوخته شده است اما این سازمان، ایران و ترکیه را از لیست کشورهای پرخطر به کشورهای کم‌خطر برای دگرباشان جنسی و جنسیتی تغییر داده است و به جای تصحیح وعذرخواهی، بهانه‌جویی می‌کند، می‌توان متوجه عمق فاجعه و احتمال لابیگری سران دولت‌ها شد!

روزی نیست که خبر تحقیر، تهدید، خشونت و حتی اخراج پناهجویان دگرباش از گوشه و کنار کشور ترکیه به گوش ما نرسد! این همه درد را نمی‌توان تاب آورد! شاید پسندیده باشد، سازمان‌هایی که جشن‌های ماه افتخار را ترتیب داده و مدیریت می‌کنند، تدابیری اتخاذ کنند تا بخشی از هزینه‌ی این جشن‌ها صرف نجات پناهجویان دگرباش از ترکیه شود.

حداقل با برنامه‌ریزی و بازنمایی رنج و درد این پناهجویان از دولت‌ها بخواهند تا امکان انتقال پناهجویان دگرباش ایرانی و افغانستانی را فراهم کنند. چرا که هر یک روز ماندن در ترکیه، مرگ تدریجی پناهجو را همراه با تحقیر و نادیده گرفتن کرامت انسانی او به همراه دارد.

این مسئولیت بر دوش سازمان‌ها، کنشگران و رسانه‌های حامی جامعه +LGBTQ که در اروپا و آمریکای شمالی فعالیت می‌کنند است که صدای پناهجویان و دگرباشان داخل ایران و افغانستان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید