برپایی راهپیمایی بزرگ علیه جامعه +LGBTQ در استانبول ترکیه

نویسنده: آرمین

براساس اخبار رسیده، یکصد و پنجاه سازمان مردم نهاد و جمعی از افرادی که خود را متعلق به بنیان خانواده (سیس-هترونورماتیو) می‌دانند، برای روز یکشنبه، مورخه‌ی هجدهم ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی، مقدمات یک راهپیمایی اعتراضی علیه جامعه‌ی +LGBTQ را آماده کرده‌اند. لازم به ذکر است که این برنامه مورد حمایت شورای عالی رادیو و تلویزیون کشور ترکیه (RTÜK) قرار گرفته است.

به نقل از سازمان‌دهندگان این راهپیمایی، هدف آن‌ها پیشگیری از عادی‌سازی گرایش‌های جنسی / عاطفی و هویت‌های جنسیتی جامعه‌ی +LGBTQ در بین خانواده‌ها و مخالفت با رویکرد سازمان‌های حامی جامعه‌ی +LGBTQ (که به باور آن‌ها تحت رهبری سازمان غیردولتی “وحدت نظر و مباره” قرار دارند.) است. شرکت کنندگان در این راهپیمایی از پارک SARAÇHANR به سمت میدان BEYAZIT در منطقه‌ی فاتیح استانبول پیاده روی کرده و به احتمال زیاد شعارهایی در راستای اهداف خود سر خواهند داد. در مقابل نیز، شمار زیادی از نهادهای حامی جامعه‌ی +LGBTQ چون گروه خانواده‌ی مدیترانه‌ای آنتالیا، گروه خانواده‌های +LGBTİ دنیزلی، انجمن خانواده‌های رنگین‌کمانی آنکارا (GALADER)، گروه خانواده‌های +LGBTİ ازمیر، انجمن خانواده و خویشاوندان (LISTAG) به این اقدام اعتراض کرده و تعدادی از آن‌ها هم بیانیه‌ای مشترک در جهت محکوم کردن آن صادر کرده‌اند.
در بخشی از این بیانیه آمده است:

ما به عنوان والدینی که فرزندان آن‌ها از جامعه‌ی +LGBTQ هستند، که هستیم و در کجای این راهپیمایی قرار داریم؟! ما والدینی هستیم که فرزندان خود را بدون قید و شرط دوست داریم، آن‌ها را از خود دور نمی‌رانیم و در عوض در آغوش می‌گیریم، حمایت می‌کنیم و سعی می کنیم تا آنها را بفهمیم، چرا که ما خانواده هستیم. فرزندان ما با گرایش‌های جنسی / عاطفی، جنسیت و هویت‌های جنسیتی چون گی، لزبین، بای، ترنس‌جندر هستند و ما هر روز چیزهای جدیدی در مورد آن‌ها می‌آموزیم . آن‌ها از نظر متنوع بودن، مانند نژاد افراد بوده و در عین حال بسیار مشتاق‌اند؛ فرزند چه کسی اینگونه نیست؟!
شما عبارت +LGBTQ را تنها عبارتی اختصاری می‌شنوید که اشخاصی آن را بابت برنامه‌ها و منافع سیاسی خود به حاشیه می‌برند، به موضوع نفرت تبدیل می‌کنند و ضمن وحشتناک جلوه دادن آن، حتی ما را نیز به راهپیمایی علیه فرزندان‌مان دعوت می‌کنند. ما اصرار داریم تا صرفا به جای عبارت +LGBTQ در خطاب به کودکان خود از عبارت‌های گی، لزبین، بای، ترنس‌جندر، اینترسکس و… استفاده کنیم؛ زیرا آن‌ها، فرزندان ما و در عین حال دوست، همسایه، متصدی فروشگاه، پزشک، وکیل، آموزگار، دانش‌ آموز، کارگر یا حتی وکیل شما هستند.

(متن کامل بیانیه را میتوانید در سایت sendika.org مطالعه کنید.)

بعضی از کنشگران، احتمال بروز درگیری در جریان راهپیمایی را دور از ذهن ندانسته و به همین دلیل از افرادجامعه‌ی +LGBTQ و به ویژه پناهجویان خواسته‌اند تا در این روز، از تردد غیر ضروری در منطقه فاتیح خودداری کنند.

با توجه به رویدادهایی که از سال ۲۰۱۵ میلادی تا به امروز در ترکیه در حال اتفاق افتادن است و رویکردهای سیاسی حزب اسلامگرای حاکم در دولت، مشخص است که یک اقدام برنامه ریزی شده و گسترده به منظور به حاشیه راندن و خاموش نگه‌داشتن اعضای جامعه‌ی +LGBTQ شروع شده است که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۳ در این کشور با سرعت بیشتر و به شکل گسترده‌تری در حال انجام است. دولت فعلی ترکیه، به ویژه مس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ رویکرد کاملاً مشخصی را در قبال جامعه +LGBTQ در پیش گرفت و بارها مقامات بلندپایه‌ی دولتی از جمله رییس جمهور فعلی، رجب طیب اردوغان و رییس سازمان امور دیانت ترکیه، علی ارباش، در اظهاراتی وجود افراد +LGBTQ در این کشور را انکار کرده و اعضای این جامعه را عامل وقوع بلایای طبیعی دانسته‌اند. این مسئله، در کشوری با جمعیت قابل ملاحضه‌ای از افراد محافضه‌کار به افزایش تبعیض و خشونت علیه اعضای جامعه‌ی +LGBTQ دامن زده است.

در این میان، وضعیت پناهجویان جامعه‌ی +LGBTQ که بابت پناهنده بودن و عضویت در این جامعه، تحت تبعیض مضاعف قرار دارند، بیش از پیش جای نگرانی دارد. به ویژه که این افراد تبعیض‌ها و خشونت‌های سیستماتیک را هم از جانب نهادهای حکومتی و هم از جانب مردم بومی شهرهای این کشور تجربه کرده و از آن‌جا که شما قابل توجهی از آن‌ها داخل ایران تجربه‌ی انواع تبعیض‌ها و خشونت‌ها را داشته‌اند، تجربه‌ی دوباره این مسئله در ترکیه بسیار جان‌فرسا است.

دیدگاهتان را بنویسید