روز پنجشنبه، مورخه‌ی هجدهم ماه آگوست سال ۲۰۲۲ جمعی از کنشگران زنان* و جامعه‌ی +LGBTQ ایران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری، خواستار اطلاع رسانی گسترده و پیگیری اوضاع مهسا حسن‌زاده، پناهجوی زن ترنس‌جندر ایرانی، شدند.

 

مهسا حسن‌زاده، زن ترنس‌‌جندر ایرانی پناهجو که ساکن شهر دنیزلی در ترکیه بود، در تاریخ چهارم ماه آگوست دستگیر و به کمپ استرداد استان آیدین منتقل شد. پس از آن و بعد از گذشت دو هفته همچنان اطلاعات دقیقی  درمورد وضعیت و شرایط مهسا، سلامت جسمانی و روانی، و امکان دسترسی وی به وکیل در دست نیست.

 

از این رو فعالین زنان* و جامعه‌ی +LGBTQ ایران و افغانستان در نامه‌ی خود خطاب به سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری ضمن درخواست پیگیری پرونده‌ی مهسا، خواهان اطلاع رسانی گسترده درباره‌ی وضعیت و روند دادرسی وی شدند.

 

لازم به ذکر است که این نامه به صورت مستقیم به سازمان عفو بین‌الملل ایران، دیده‌بان حقوق بشر ایران، اتحاد برای ایران، گزارش‌گران بدون مرز و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر سازمان غیردولتی از طریق ایمیل ارسال شده است.

 

 

متن کامل نامه به شرح زیر است:

 

‏در طی این سال‌ها، پناهجویی و پناهندگی همواره بخشی از تجربه‌ی زیسته‌ی اعضای جامعه‌ی +LGBTQ ایران و افغانستان بوده است؛ افرادی که تنها بابت جنسیت، گرایش جنسی / عاطفی و هویت خود ناچار به ترک خانه، خانواده، شهر و کشور خود شده و تنها به امید داشتن آزادی، برابری و امنیت که از جمله حقوق پایه‌ای بشر بوده است و از زمان انتشار اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر تا به امروز بر آن‌ها تاکید شده، رهسپار کمپ‌های پناهندگی و کشور جمهوری ترکیه شده‌اند.

 

پناهندگان جامعه‌ی +LGBTQ ایران و افغانستان در سال‌هایی که به عنوان پناهجو در ترکیه سپری می‌کنند نیز با انواع تجربه‌های ناخوش‌آیند تبعیض و خشونت سیستماتیک ناشی از ترنسفوبیا / ترنس‌میساژنی، هموفوبیا، لزبوفوبیا، اِن‌بی‌فوبیا، بایفوبیا، اینترفوبیا، نژادپرستی و… چه از طرف مسئولین اداره‌های مهاجرت، چه از طرف مردم و چه حتی از طرف پناهندگان سیس-هت رو به رو هستند؛ مسئله‌ای که دوران سخت پناهجویی را برای این افراد چندین برابر ناخوش‌آیند می‌کند.

 

در این بین، سازمان‌ها و نهادهای حامی حقوق بشر موظف‌اند تا حمایت همه جانبه‌ی خود را از پناهجویان و پناهندگان جامعه‌ی +LGBTQ به جای آورند، تا این بازه برای افرادی که تحت مجموعه‌ای از تبعیض‌های مضاعف هستند، کمی آسان شود.

 

به همین جهت، از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری انتظار می‌رود اکنون که یکی از پناهندگان زن ترنس‌جندر، به اسم مهسا حسن‌زاده، به اتهام توهین به مقدسات بازداشت شده و در خطر استرداد به ایران است، از وی حمایت کنند.

 

استرداد به ایران برای یک زن ترنس‌جندر با تجربه‌ی زیسته‌ی تحت خشونت و تبعیض سیستماتیک ناشی از ترنس‌میساژنی به اندازه‌ی کافی خطرناک و حساس است، چه برسد به آنکه تحت اتهامی چون توهین به مقدسات هم استرداد شود.

 

از زمان دستگیری مهسا حسن‌زاده، هیچ اطلاع دقیقی از شرایط جسمانی و روانی وی در بازداشتگاه، زمان تشکیل دادگاه و دسترسی وی به وکیل در دست نیست! این در حالی است که اکنون یکی از نیازهای اساسی وی دسترسی به وکیل است.

 

از این رو، ما جمعی از کنشگران زنان* و جامعه‌ی +LGBTQ ایران، این درخواست را از سازمان‌های حقوق بشری داریم که پیگیر وضع مهسا حسن زاده بوده و ضمن حمایت از اطلاع رسانی در رابطه با وضعیت و شرایط وی در کمپ استرداد، به سبب الزام حمایت از آزادی بیان یک زن ترنس‌جندر پناهجو، از آزادی‌اش حمایت کرده و از استرداد وی ممانعت به عمل آورند.

 

لازم به ذکر است که برای پیگیری وضع مهسا حسن‌زاده و اطلاع رسانی و حمایت از وی ارتباط و نامه‌نگاری با نهادهای مربوطه که به شرح زیر است، ضروری است:

 

 

۱. اداره‌ی کل وزارت مهاجرت کشور جمهوری ترکیه.

۲. اداره‌ی مهاجرت استانی آیدین.

۳.  مرکز استرداد اداره‌ی مهاجرت استانی آیدین.

۴. دادگاه عالی جمهوری ترکیه.

۵. سازمان Kaos GL

 

اسامی امضاکنندگان:

 

الهه امانی

 

آسیه امینی

 

آرتمیس اکبری

 

آزاده عطایی

 

بنیامین فرنام

 

حامی مهر

 

رها غیاثی

 

رضوان مقدم

 

زینب پیغمبرزاده

 

زیبا رزم‌خواه

 

سمانه سوادی

 

سهیل فرزانه

 

سینا مختاری

 

شقایق نوروزی

 

عسل عباسیان

 

کاوه کرمانشاهی

 

مهدیه گلرو

 

مینا خانی

 

نیما نیا

 

یاور برادران خسروشاهی

دیدگاهتان را بنویسید