نویسنده: دال.دال

روز سه‌شنبه، یازدهم اکتبر سال ۲۰۲۲ میلادی، جمعی از کنشگران برابری جنسیتی و جامعه‌ی +LGBTQ ایران، در بیانیه‌ای خطاب به نهادها حقوق بشری و رسانه‌ها بر الزام وجود فضای امن و برابر برای اعضای جامعه‌ی +LGBTQ در تجمعات مخالفان حاکمیت جمهوری اسلامی در خارج از کشور به منظور تقویت همگرایی و تحقق اتحاد، تاکید کردند.

 

همانطور که در بخشی از بیانیه مورد اشاره قرار گرفت، اعضای این جامعه در طول حاکمیت جمهوری اسلامی، همواره بخشی عجین شده و جدایی ناپذیر از جریان‌های آزادی بخش، از جمله فمنیسم، بوده‌اند.

 

همچنین این روزها نیز اعضای این جامعه در تجمع‌های خارج از کشور همواره حضور چشم‌گیر‌ داشته‌اند و به تبع آن، روایت‌ها و تجربه‌های متعددی از رفتارهای مثبت و منفی افراد حاضر در تجمع‌ها بیان کرده‌اند. برخوردهای مثبتی چون کمک در حمل پرچم‌های جامعه‌ی +LGBTQ یا تشکر بابت حضور در تجمع و برخوردهای نامناسبی مانند همراهی نکردن در شعارهای این جامعه، اعمال خشونت علیه آن‌ها و یا سعی در حذف‌ کردن‌شان از تجمع‌ها!

 

از این رو جمعی از کنشگران این جامعه و حوزه‌ی برابری جنسیتی، در بیانیه‌ای خطاب به نهادهای حقوق بشری مسئول در برگزاری تجمع‌های خارج از کشور و رسانه‌ها، مطالبه‌ی خود مبنی بر الزام وجود فضای امن و به دور از تبعیض و وجود تریبون برای افراد LGBTQ+ در تجمع‌های خارج از کشور، جهت تقویت همگرایی را بیان و بر آن تاکید کردند.

 

متن بیانیه و اسامی امضاکنندگان در ادامه:

 

‏این روزها، پس از خبر قتل ناگوار مهسا امینی توسط نیروهای گشت ارشاد، زیر نظر حاکمیت جمهوری اسلامی، شاهد قیام و عزم راسخ ایرانیان در داخل و خارج از کشور علیه استبداد و حاکمیت دیکتاتوری هستیم. شعار《ژن، ژیان، ئازادی》شعاری است که عموم مردم ورای جنسیت، گرایش جنسی / عاطفی، اتنیک، اعتقادات مذهبی یا سیاسی و… آن را با وجود تداوم قتل‌ها و بازداشت‌ها، در تراس منازل، کوچه‌ها و خیابان‌ها، از سقز تا ونکوور فریاد می‌زنند، تا در برابر خودکامگی رژیم ایستادگی و مقاومتی شریف و مدنی داشته باشند.

 

بی‌شک قشری از مردم، که حضور چشم‌گیر‌ آن‌ها غیرقابل کتمان است، اعضای جامعه‌ی +LGBTQ ایران و افغانستان هستند؛ افرادی که در طی این چهل سال شاهد خشونت و تبعیض سیستماتیک به شدیدترین شکل خود بوده‌اند و ضمن آن، همواره تبعیض‌هایی مضاعف بابت موارد متعددی نیز بر آن‌ها تحمیل شده است. با این همه، اعضای این جامعه همواره کنش‌های فردی و جمعی در راستای مطالبات حقوق بشری خود داشته‌اند و در طی قیام سراسری اخیر نیز، چه در داخل ایران و چه خارج از آن، همواره بخشی از معترضین بوده‌اند. شایان ذکر است که این افراد به دلیل هویت و بیان جنسیتی خود ممکن است در خطر خشونت‌های شدیدتر و گسترده‌تری از جانب نیروهای سرکوب باشند، اما با این وجود همچنان در خیابان‌ها و میادین شهرهای ایران حضور داشته و تعداد زیادی از آن‌ها نیز ناچار به مخفی کردن هویت خود می‌شوند.

 

با این وجود، علاوه بر تجربه کردن خشونت مضاعف توسط اعضای این جامعه در داخل ایران، روایت‌های متعددی نیز از ناامن بودن محیط، بدرفتاری اطرافیان، عدم اعتنا به شعارها، سعی در حذف حضور این افراد، پرچم ها و نمادهای جامعه +LGBTQ و به ویژه‌ افراد ترنس و Gender Nonconforming در تجمع‌های خارج از کشور، گزارش شده است. این در حالی است که افرادی با سابقه اعمال خشونت جنسی و سیاسی در تجمع های اخیر حضور داشته و موجب ناامنی فضای تظاهرات و آزار آزردیدگان شده‌اند. لازمه‌ی اتحاد، احترام و پذیرش متقابل است و این مسئله‌ در بازه‌ی زمانی خطیر و تاریخی کنونی، اهمیتی دو چندان دارد. به علاوه، برچیدن حاکمیت جمهوری اسلامی، مقدمه‌ای بر مبارزه با مردسالاری در تمام ابعاد سیاسی و اجتماعی است و برای این مسئله، الزام همه شمول بودن جریان فمنیسم و سایر جریان‌های رهایی بخش، از رنجبران نظام مردسالاری و مبارزه با کوئیرفوبیا که تغذیه کننده‌ی خود مردسالاری است، هویدا می‌شود.

 

به همین منظور ما، جمعی از کنشگران برابری جنسیتی و جامعه‌ی +LGBTQ از نهادهای حقوق بشری این درخواست را داریم تا در تجمعات خارج از کشور، علیه جمهوری اسلامی، به وظیفه‌ی خود مبنی بر الزام پذیرش، تامین امنیت، حفظ احترام و اختصاص تریبون برای اعضای جامعه‌ی +LGBTQ و زنان (ورای وابستگی‌ها یا عدم وابستگی‌های نهادی یا سازمانی آن‌ها) عمل کرده و از این طریق برای اتحاد و همگرایی عموم رنجبران و مبارزان برای آزادی و کرامت انسانی بکوشند، تا هم حضور افرادی که در طول تاریخ همواره بخشی جدایی ناپذیر از جریان فمنیسم و رهایی بخش ایران بوده‌اند، زیر سایه نرود و هم اتحاد و همگرایی به معنای حقیقی کلمه تحقق یابد.

 

امضا کنندگان:

 

۱.فاطمه مقدم

۲. نگین شیرآقایی

۳. صبری نجفی

۴. هلیا فائزی

۵. زهرا باقری شاد

۶. زینب پیغمبرزاده

۷. سوده راد

۸. سازمان اسپکتروم

۹. امید ایروانی

۱۰. رها اعتمادی

۱۱. دریا دادخواه

۱۲. الناز رزم‌آرا

۱۳. آرن نوین

۱۴. آرزو صلح جو

۱۵. سالومه رحیمی

۱۶. حامی مهر

۱۷. دنیز به‌روژ

۱۸. البرز معصومی

۱۹. حمیده نظامی

۲۰. زیبا خیر پیشه

۲۱. نیش آبان

۲۲. امیرا ذولقدری

۲۳. شایا گلدوست

۲۴. صبحان نوفر

۲۵. نیما نیا

۲۶. سینا محتاری

۲۷. رها غیاثی

 

دیدگاهتان را بنویسید